Regulamin wycieczek
REGULAMIN WYCIECZEK PRZEDSZKOLA SPOŁECZNEGO W MILANÓWKU
I. Zasady ogólne
- Organizatorem spacerów i wycieczek jest Przedszkole Społeczne w Milanówku przy ulicy Wspólnej 18, zwane dalej Przedszkolem.
- Przedszkole w swej działalności jest jednostką inicjującą i organizującą działalność w zakresie krajoznawstwa i turystyki. Działania te mogą być realizowane w różnych formach, i tak mogą to być:
- wycieczki przedmiotowe – służące jako uzupełnienie obowiązującego programu nauczania i wychowania w ramach realizacji założeń podstawy programowej,
- wycieczki krajoznawczo-turystyczne,
- W organizowaniu wycieczek Przedszkole może współdziałać ze stowarzyszeniami i innymi podmiotami, których przedmiotem działalności jest krajoznawstwo i turystyka.
- O organizacji i programie wycieczki powinny decydować różnorakie kryteria, w tym:wiek uczestników, zainteresowania i potrzeby przedszkolaków, sprawność fizyczna, stan zdrowia, stopień przygotowania do pokonywania trudności.
- Formy wycieczek organizowanych przez Przedszkole:
- spacery,
- krótkie wycieczki,
- wycieczki krajoznawczo-turystyczne,
- lekcje muzealne i edukacyjne
- wyjazdy do teatru, operetki.
- Uczestnicy wycieczek to:
- dzieci wszystkich grup wiekowych lub tylko dzieci z grupy starszej w zależności od charakteru wycieczki lub spaceru,
- opiekunowie (wg obowiązujących przepisów) – w przypadku dzieci do 10 roku życia liczba uczestników pozostających pod opieką jednego opiekuna nie może przekraczać 15.
- Karta wycieczki zawiera program wycieczki organizowanej przez Przedszkole, liczbę opiekunów, liczbę dzieci, imię i nazwisko kierownika wycieczki, imiona i nazwiska opiekunów wycieczki.Do karty wycieczki należy dołączyć listę uczestników oraz oświadczenia w sprawie zdrowia dzieci, podpisane przez rodziców/ opiekunów prawnych.
- Udział dzieci w wycieczkach dłuższych wymaga zgody ich rodziców/opiekunów prawnych dziecka. Udział dzieci w wycieczkach krótkich np. do biblioteki, muzeum itp. wymaga zgody rodziców/opiekunów prawnych w formie podpisu na liście zbiorczej grupy.
- Organizując spacery i wycieczki należy:
- zapoznać dzieci z miejscem i celem spaceru bądź wycieczki, aby ich obserwacje i działania były świadome;
- nie dopuszczać do nadmiernego zmęczenia fizycznego;
- przestrzegać norm kulturalnego zachowania się w stosunku do współuczestników wycieczki;
- przestrzegać wspólnie wypracowanych reguł zapewniających bezpieczeństwo, kodeks przedszkolaka, współdziałanie i przyjemny nastrój,
- dbać o właściwy dobór ubioru dzieci do warunków atmosferycznych;
- zapewnić dzieciom pełne bezpieczeństwo, a w określonych sytuacjach poczucie kontrolowanej swobody;
- zapewnić właściwą organizację, tak aby osiągnąć zamierzone cele edukacyjne;
- upowszechniać wśród dzieci różnorodne formy aktywnego wypoczynku.
- Niniejszy regulamin stosuje się do wszystkich form wycieczek.
II. Obowiązki dyrektora przedszkola
- Dyrektor przedszkola wyraża zgodę na zorganizowanie wycieczki. Wyznacza kierownika wycieczki.
- Gromadzi dokumentację wycieczki (karta wycieczki – załącznik NR 1, zgoda rodziców – załącznik NR 2, lista uczestników – załącznik NR 3,zobowiązanie na opiekuna wycieczki – załącznik NR 4).
- Czuwa nad prawidłową organizacją wycieczki.
III. Obowiązki kierownika wycieczki
- Opracowuje program i regulamin wycieczki.
- Zapoznaje dzieci , rodziców i opiekunów wycieczki z programem i regulaminem wycieczki oraz informuje ich o celu i trasie wycieczki.
- Zapewnia warunki do pełnej realizacji programu wycieczki i przestrzegania jej regulaminu oraz sprawuje nadzór w tym zakresie.
- Zapoznaje dzieci i opiekunów wycieczki z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnia warunki do ich przestrzegania.
- Określa zadania opiekunów wycieczki w zakresie realizacji programu oraz zapewnienia opieki i bezpieczeństwa dzieci .
- Nadzoruje zaopatrzenie dzieci i opiekunów wycieczki w odpowiedni sprzęt, wyposażenie oraz apteczkę pierwszej pomocy.
- Organizuje i nadzoruje transport, wyżywienie i noclegi dla dzieci i opiekunów wycieczki.
- Dokonuje podziału zadań wśród opiekunów.
- Dysponuje środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki.
- Dokonuje podsumowania, oceny i rozliczenia finansowego wycieczki po jej zakończeniu i informuje o tym dyrektora Przedszkola i rodziców, w formie i terminie przyjętym w Przedszkolu.
IV. Obowiązki opiekuna
- Opieka nad powierzonymi dziećmi.
- Uzyskanie zgody pisemnej rodziców. Zapoznanie rodziców z całkowitym kosztem, programem wycieczki, terminem wyjazdu i powrotu oraz trasą przejazdu.
- Sprawdzenie stanu liczbowego uczestników przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu oraz po przybyciu do punktu docelowego.
- Opiekun współdziała z kierownikiem, sprawuje nadzór nad przestrzeganiem regulaminu z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa
- Przekazuje rodzicom kontaktowy numer telefonu.
- Wykonuje inne zadania zlecone przez kierownika.
V. Obowiązki uczestników
- Przybyć na miejsce zbiórki przynajmniej 15 minut przed odjazdem.
- Wykonywać polecenia kierownika i opiekunów.
- W czasie jazdy nie spacerować, nie stawać na siedzeniach, nie wychylać się przez okno, nie zaśmiecać pojazdu.
- Po żadnym powodem nie oddalać się od grupy.
- Informować opiekunów o każdej potrzebie i samopoczuciu w czasie jazdy i w trakcie trwania zabaw.
VI. Obowiązki rodziców
- Poinformować opiekunów o stanie zdrowia dziecka.
- Punktualnie przyprowadzić dziecko na zbiórkę przed wyjazdem, lub wyznaczoną godzinę do Przedszkola.
- Osobiście odebrać dziecko z placu przedszkola po skończonej wycieczce lub po zajęciach w danym dniu.
VII. Dziecko nauczyciela na wycieczce
- Dyrektor zostaje powiadomiony z odpowiednim wyprzedzeniem, o chęci zabrania dziecka na wycieczkę przez nauczycielkę.
- Dyrektor musi wyrazić zgodę na obecność dziecka nauczycielki.
- Nauczycielka zobowiązana jest zapewnić swojemu dziecku opiekę innej dorosłej osoby (np. babci).
- Realizacja programu wycieczki nie może być uzależniona od możliwości dziecka nauczycielki.
- Dziecko nauczycielki nie będzie absorbowało swoją obecnością żadnego opiekuna wycieczki, w tym także swojej matki.
VIII. Zasady bezpieczeństwa podczas wycieczek i spacerów
- Osobami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo przedszkolaków podczas spacerów i wycieczek są: kierownik wycieczki oraz opiekunowie wycieczki. Zasada ta dotyczy także rodziców wspomagających organizatora w zapewnieniu opieki dzieciom.
- Miejscem zbiórki przedszkolaków (rozpoczynającym i kończącym) jest plac zabaw przedszkola.
- Przedszkolaki udają się do domu wyłącznie pod opieką rodziców/opiekunów prawnych.
- W trakcie przygotowań do wycieczki jej kierownik powinien zapoznać wszystkich uczestników wycieczki (opiekunów i dzieci) z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi podczas wyjazdu i warunkami ich przestrzegania.
- Kierownik wycieczki oraz opiekunowie wycieczki udzielają natychmiastowej pomocy w razie wypadku, w szczególnym wypadku wzywają pogotowie, informują rodziców o zaistniałej sytuacji po udzieleniu dziecku pierwszej pomocy przedmedycznej.
IX. Finansowanie wycieczki
- Koszty wycieczki ponoszą rodzice.
- Kierownicy i opiekunowie nie ponoszą kosztów przejazdu, zakwaterowania, wyżywienia i biletów wstępu.
- Rodzice, którzy zadeklarowali udział swojego dziecka w wycieczce (wpłacili zaliczki), a następnie deklarację wycofali, zobowiązani są do pokrycia strat, jakie powstały z tego tytułu.
X. Postanowienia końcowe
- O każdym wyjeździe dzieci rodzice/ prawni opiekunowie zawiadamiani są najpóźniej na 2 dni przed planowanym terminem wycieczki.
- Niniejszy regulamin obowiązuje wszystkich uczestników wycieczek organizowanych przez Przedszkole.
- Treść regulaminu podaje się do wiadomości rodziców/ opiekunów prawnych poprzez zamieszczenie na stronie internetowej Przedszkola.
- Zmiany w niniejszym regulaminie dokonuje Dyrektor Przedszkola wspólnie z Radą Pedagogiczną.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania. Niniejszy regulamin obowiązuje od dnia 01.02.2019 r.
XI. Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych ( Dz. U. z 2017 poz. 2361).
- Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 2077 ze zm.) - art. 223.
- Ustawa z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2018 r. poz. 967 ze zm.) -art. 35 ust. 1-3, art. 42.
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2017r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017r., poz. 59 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz.U. z 2018 r. poz. 1055) - § 1-12.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz.U. z 2001 r. nr 135, poz. 1516 ze zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997r.w sprawie warunków jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz.U. Nr 12, poz.67 i Dz. U. Nr 18 , poz. 102).
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. o usługach turystycznych(Dz. U. Nr 55, poz.578).
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 28 czerwca 2001r. w sprawie przewodników i pilotów wycieczek (Dz. U. Nr 72, poz. 752).
Załączniki dostępne w pełnym regulaminie
tutaj.
Regulamin zatwierdzony:
Uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 13 lutego 2019 r.,
Uchwałą Rady Rodziców z dnia 21 lutego 2019 r.