Przedszkole Społeczne

Przedszkole Społeczne 26lata tradycji

LOGOPEDA W NASZYM PRZEDSZKOLU

Aneta Bogdzio – logopeda:

Wychodząc naprzeciw potrzebom rozwojowym dziecka w naszym przedszkolu prowadzony jest program profilaktyki i terapii logopedycznej.
Prawidłowe kształtowanie się i rozwój mowy dziecka stanowi podstawę kształtowania się rozwoju jego osobowości. Dzięki rozumieniu mowy poznaje ono otaczający świat. Dzięki umiejętności mówienia jest w stanie wyrazić swoje uczucia i spostrzeżenia. Rodzice i najbliżsi chcą wspierać dziecko w tym trudnym procesie jakim jest nauka mowy. Możemy i powinniśmy pomóc dziecku pamiętając o zasadach, które są jednocześnie zaleceniami dotyczącymi wczesnej profilaktyki.

Wszystkie dzieci w przedszkolu maja kontakt z logopedą. Młodsze dzieci spotykają się z logopedą w ramach ćwiczeń profilaktycznych. Prowadzone są ćwiczenia rozwijające słuch fonematyczny dziecka, percepcję wzrokową i słuchową. W trakcie grupowych ćwiczeń logopedycznych szczególna wagę przywiązuje się do ćwiczeń oddechowych, ćwiczeń usprawniających narządy mowy.
Dzieci 4 i 5 -letnie spotykają się na indywidualnych zajęciach z logopedą w kąciku logopedycznym. Po przeprowadzonych wcześniej badaniach mowy i postawieniu diagnozy, w zależności od potrzeb dzieci, zakwalifikowane są na terapię indywidualną. Zachęcamy do współpracy rodziców dzieci uczęszczających na ćwiczenia indywidualne. Rodzice pełnią bardzo ważną rolę w procesie reedukacji mowy. Po zajęciach w przedszkolu powinni utrwalać ćwiczenia ze swoimi pociechami, wspierać, chwalić, pomagać. Współpraca rodziców, logopedy i wychowawcy grupy warunkuje sukces. O zakończeniu terapii logopedycznej możemy mówić wówczas, gdy wymowa poprawna utrwali się w mowie potocznej.
Częsty kontakt dzieci z logopedą ,a także współpraca z rodzicami i nauczycielami przekłada się na efektywność naszej pracy i dobre samopoczucie naszych wychowanków. Staramy się, by dzieci kończące edukację w naszym przedszkolu wkroczyły do szkoły bez obarczeń spowodowanych wadą wymowy, a tym samym bez kompleksów i zahamowań co bezpośrednio przekłada się na jakość w nauce czytania i pisania.

Drodzy Rodzice

Wypowiedzi osób z najbliższego otoczenia powinny być poprawne
Do dziecka mówcie dużo, ale powoli, wyraźnie, krótkimi zdaniami, o rzeczach dla niego zrozumiałych
Powtarzajcie i rozbudowujcie zdania dziecka, np. “ To jest pies.” “To jest duży pies”
Nie zapominajcie o intonacji
Codziennie znajdźcie czas na rozmowę
Słuchajcie uważnie wypowiedzi i zadawajcie pytania
Nie zawstydzajcie dziecka jeżeli ma wadliwą wymowę, hamuje to chęć do mówienia, a w konsekwencji zaburza dalszy rozwój mowy
Dziecka leworęcznego nie zmuszajcie do posługiwania się prawą ręką, naruszenie sprawności ruchowej zaburza funkcjonowanie mechanizmu mowy, prowadzi często do zaburzeń mowy, a szczególności do jąkania
Nie wymagajcie zbyt wczesnego wymawiania poszczególnych głosek; dziecko nie przygotowane pod względem sprawności narządów artykulacyjnych, niedostatecznie różnicuje słuchowo dźwięki mowy, a zmuszone do artykulacji zbyt trudnych dla niego głosek, często zaczyna je zniekształcać, wymawiać nieprawidłowo- wówczas tworzymy u dziecka błędne nawyki artykulacyjne, które jest bardzo trudno zlikwidować
Jeśli cokolwiek w wymowie dziecka nas niepokoi należy skonsultować to ze specjalistą
Jeżeli dziecko zostanie zakwalifikowane na terapię logopedyczną pamiętajcie, że nie polega ona tylko na przychodzeniu do logopedy
Dokładnie i systematycznie wypełniajcie w domu zalecenia logopedy
Wykażcie cierpliwość jeśli dziecku coś nie wychodzi, nie zniechęcajcie się
Bądźcie konsekwentni w wykonywaniu ćwiczeń
Nie oczekujcie na “cudowną pigułkę”, która sprawi, że dziecko będzie mówiło poprawnie - takiej jeszcze nie wymyślono
Pomóżcie swojemu dziecku opanować prawidłową wymowę.

Drodzy rodzice

Istnieją czynniki wpływające na rozwój wad wymowy, które możecie zminimalizować lub wyeliminować. Należą do nich:
Długie używanie smoczka
Picie przez smoczek
Podawanie dzieciom rozdrobnionych, przetartych pokarmów

Uwagę rodziców powinno zwrócić gdy:

Dziecko ma stale otwarte usta
Dziecko „źle” oddycha (przez usta)
Widoczna jest asymetria twarzy dziecka, np.. wykrzywianie ust
Niska jest sprawność pracy narządów mowy, słabe napięcie mięśni twarzy i języka
Dziecko głośno mówi (zawsze)
Nie wykonuje poleceń, nie odpowiada na pytania od razu, robi to po kolejnym powtórzeniu poleceń (może występuje wada słuchu)
Istotnym elementem profilaktyki wad wymowy jest świadomość rodziców i najbliższego otoczenia dziecka. Częste wykonywanie ćwiczeń narządów mowy, ćwiczeń oddechowych, masaży twarzy, zachęcanie dziecka do mówienia, rozwijanie wyobraźni.

Oto propozycje ćwiczeń usprawniających narządy aparatu artykulacyjnego:

Wysunięty język przesuwamy na boki
Usta szeroko otwarte - oblizujemy wargi
Oblizywanie zębów
Kierowanie języka do nosa
Kierowanie języka do brody
Wypychanie policzków językiem
Dotykanie czubkiem języka na zmianę raz dolnych, raz górnych zębów
Naśladowanie kląskania konika
Otwieramy szeroko buzie i zamykamy
Robienie na przemian miny wesołej i smutnej
Cmokanie,
Ssanie wargi górnej i dolnej
Utrzymywanie ołówka między wargami
Wprowadzenie warg w drganie “jedziemy samochodem”
Szybkie wymawianie głosek “au”
Ściągnięte wargi przesuwamy na boki
Gwizdanie

Życzę miłej zabawy z dziećmi i zachęcam do współpracy na tej płaszczyźnie z nauczycielem i logopedą w przedszkolu.

© Przedszkole Społeczne w Milanówku 2018
CMS - Created by asis.pl WebDesign: good-site.pl
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej.